In dieser Episode werden wir gemeinsam herausfinden, wie Sprache die menschliche Entwicklung beeinflusst und wie sie uns Wege aufzeigen kann, um Wissen, Ressourcen und Netzwerke zu eröffnen, die uns zu einem nachhaltigeren Leben führen.

Welche Rolle spielt Sprache in einer Weltbevölkerung enormen Ausmaßes, in der alle eine gleiche Definition von nachhaltiger Entwicklung haben sollen? Und was verstehen wir unter dem Begriff „Entwicklung“? Vergessen wir dabei vielleicht essenzielle Aspekte? Wer könnte es sein, der in einer sich immer schneller verändernden Welt, die Lösungen für unsere Probleme bereithält?

Internet- und Literaturquellen
Archambault, Jodi: How Covid-19 Threatens Native Languages; In: The New York Times, 21.01.2021. Unter: https://www.nytimes.com/2021/01/24/opinion/covid-lakota-language.html [Stand 23.02.2021]

Ballis, Anja & Hodaie,Nazli: Perspektiven auf Mehrsprachigkeit | Individuum – Bildung – Gesellschaft, In: Berlin / Boston, Walter de Gruyter GmbH, 2019.

Bonny, Aurore: Africa: Foreign languages edge out mother tongues; In: Anadolu Agency, 21.02.2021, unter: https://www.aa.com.tr/en/africa/africa-foreign-languages-edge-out-mother-tongues/2152004 [Stand 28.02.2021]

Bruneforth, Michael: The role of language of instruction in achieving SDG goal 4.5, In: The Role of Language for Mathematics and Science Achievement and its Assessment, ECER 2018. Unter: https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/23/contribution/46473/ [Stand 23.01.2021]

Bruthiaux, Paul: Hold Your Courses: Language Education, Language Choice, and Economic Development; In: TESOL Quarterly 36, no. 3, September 2002: 275–96, unter: https://www.jstor.org/stable/3588414?seq=1 [Stand: 20.02.2021]

Hanemann, Ulrike: Advancing Literacy: A review of LIFE 2006–2009, In: UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, September 2009, unter: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001850/185054e.pdf [Stand: 17.01.2021]

Herzing, Denise: Could we speak the language of dolphins?; In: TED2013. California, USA, 27.02.2013. Unter: https://www.ted.com/talks/denise_herzing_could_we_speak_the_language_of_dolphins?language=en [Stand: 01.21.2020]

Instituto Nacional de Radio y Televisión del Perú: Ñuqanchik, the First TV News Programme in Quechua in Peru; In: International News Media Association, 2019. Unter: https://www.inma.org/practice-detail.cfm?zyear=2019&id=8852B384-0EF9-4739-B594-54F8AB9D9D75 [Stand: 22.02.2021]

Animals like us: Animal Language (2006) National Geographic Channels, Saint Thomas Productions (Gestaltung: Bertrand Loyer, Keebe Kennedy). Unter: https://youtu.be/RHFon1HMT1o [Stand: ]

Mitchell, Alicia: No country can make progress on the basis of a borrowed language, Interview with Professor Kwesi Kwaa Prah; In: eLearning Africa, 17.07.2013. Unter: https://ela-newsportal.com/no-country-can-make-progress-on-the-basis-of-a-borrowed-language-2/ [Stand: 10.12.2020]

Nalvarte, Paola: Peruvian state TV and radio launch third news program hosted in an indigenous language; In: Knight Center’s LatAm Journalism Review, 20.11.2018. Unter: https://latamjournalismreview.org/articles/peruvian-state-tv-and-radio-launch-third-news-program-hosted-in-an-indigenous-language/ [Stand 07.03.2021]

Pinker, Steven: What our language habits reveal; In: Oxford, Großbritannien, TEDGlobal2005, Juli 2005, unter: https://www.ted.com/talks/steven_pinker_what_our_language_habits_reveal [Stand 19.12.2020]

Pinker, Steven & McWhorter, John: Language and Progress: A Conversation with Steven Pinker and John McWhorter; In: New York, USA, 06.12.2018. Unter: https://www.youtube.com/watch?v=NeHW0MJSxMs [Stand 14.01.2021]

Prah, Kwesi K.: Language and the Future of Africa, unter: https://youtu.be/4CEa7kxd9dE [Stand 05.01.2021]

Prah, Kwesi K.: What is the Role of Language in Afrikan Liberation?; In: Afrika Speaks with Alkebu-Lan, 22.05.2017. Unter: https://youtu.be/fjf8Rkz5hDE [Stand 13.01.2021]

Centre of Advanced Studies of African Society (CASAS), unter: http://www.casas.co.za/ [Stand 15.01.2021]

Prah, Kwesi K.: The Language of Development and the Development of Language in Contemporary Africa, In: Applied Linguistics Review Vol 3 (2), Januar 2012, S.295 ff., unter: https://www.researchgate.net/publication/271382792_The_language_of_development_and_the_development_of_language_in_contemporary_Africa [Stand 19.12.2020]

Quehl, Thomas. (2018). Sprachliche Bildung und der Umgang mit Mehrsprachigkeit in der Schule – aktualisierte Verhältnisse, In: M. Grimm & S. Schlupp (Hrsg.), Flucht und Schule: Herausforderungen der Migrationsbewegung im schulischen Kontext, Weinheim: Beltz Juventa, 2019, S. 27 ff.

Rösch, Heidi: Deutschunterricht in der Migrationsgesellschaft, Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler Verlag, 2017, S. 175

Rumbaugh, Duane & von Glasersfeld, Ernst; Language Learning by a Chimpanzee: The Lana Project. New York, Academic Press. 1977. S.91 ff.

Rumsey, Abby Smith: When We Are No More: How Digital Memory is Shaping Our Future; In: Talks at Google, Mountain View, California, 28.03.2016. Unter: https://talksat.withgoogle.com/talk/when-we-are-no-more-how-digital-memory-is-shaping-our-future [Stand 03.02.2021]

Schiundu, Alphonce: Literacy rates have risen in sub-Saharan Africa, but reality is probably worse than official numbers suggest; In: E+Z (Entwicklung und Zussamenarbeit) e-Paper, September 2018, S.33, unter: https://www.dandc.eu/sites/default/files/pdf_files/dc_2018-09.pdf [Stand: 26.02.2021]

Sow, Gorgui: Literacy in Africa: It’s in our own hands; In: Adult Education and Development 80/2013: Post 2015, DVV International, 2013, unter: https://www.dvv-international.de/en/adult-education-and-development/editions/aed-802013-post-2015/articles/literacy-in-africa-its-in-our-own-hands [Stand 17.02.2021]

Stavenhagen, Rodolfo: Las identidades indígenas en América Latina; In: Revista IIDH Vol 52, S.171 ff., unter: https://www.corteidh.or.cr/tablas/r25565.pdf [Stand 29.01.2021]

Steinharter, Hannah: Analphabetismus Dtl Berufstätige; In: Handelsblatt, 08.09.2017 unter: https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/analphabetismus-zwoelf-prozent-der-berufstaetigen-koennen-nicht-richtig-lesen/20302254.html [Stand 23.01.2021]

UNESCO: World Inequality Database on Education (WIDE), unter: https://www.education-inequalities.org/ [Stand 14.01.2021]

UNESCO: 2019: the International Year of Indigenous Languages; In: The UNESCO Courier, 1, 2019, unter: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366654?posInSet=73&queryId=c14748fd-6654-4e75-8b07-9171435fb7cb [Stand 11.01.2021]

United Nations: The 17 GOALS for Sustainable Development, Department of Economic and Social Affairs, 2015. Unter: https://sdgs.un.org/goals [Stand 20.11.2020]

Wolff, H. Ekkehard: Language and Development in Africa: Perceptions, Ideologies and Challenges. Cambridge University Press Verlag, 2016.
African Library Project, unter: https://www.africanlibraryproject.org/ [Stand 11.01.2021]